Om

EKSPEDITIONEN VAR EN OMVENDT EKSPEDITION
Af Minik Rosing, geolog og co-initiativ tager til ekspeditionen.
Professor ved Naturhistorisk museum i København

Ekspeditionen var en omvendt ekspedition. Den startede med en mulighed. Muligheden for at tage med det fantastiske sejlskib Activ et eller andet fantastisk  sted hen. De store nordøstgrønlandske fjorde er  i særklasse inden for kategorien fantastisk, så derfor blev Ella Ø og der store omgivende fjordkompleks ekspeditionens mål. Her findes geologiske aflejringer der repræsentere fortidige klimakatastrofer, som for 750 millioner år siden førte til nedisning af hele Jorden gennem millioner af år. Her findes geologiske lag fra en tidsperiode hvor de første dyr opstod, efter at mikrober havde været alene om at repræsentere livet på jorden gennem 3 milliarder år. Her er områder hvor biologien og arkæologien kun er sporadisk kendt. Alle disse videnskabelige mål, ligger genrøst strøet ud over et fuldkommen ufattelig smukt og dramatisk landskab.

Normalt starter videnskabelige projekter med en konkret ide. Derpå følger møjsommelig udredning af ideen og dens konsekvenser og implikationer, og hvilke metoder der skal til for at  få den efterprøvet i den virkelige verden. Så kommer budgetter og vurderinger af gennemførlighed. Så faldet det hele på manglende finansiering, og alt står stille til en ny ide fødes, og det hele kan begynde forfra. I tilfældet ekspeditionen startede projektet for deltagerne med at finansieringen var tilvejebragt, skibet var sejlklart og kaptajnen fyldt op med udlængsel. Vi besluttede derfor, at denne sjældne mulighed ikke måtte spildes på store strategier og helstøbte planer. Tvært imod ville vi give en række forskere og kunstnere muligheden for at indtage det vidunderlige og mulighedsmættede land sommeren 2011, og så lade enhver selv få det ud af det som turen tilbød.

Filmen Ekspeditionen til verdens ende, er således heller ikke en dokumentation af de deltagende kunstnere og forskere eller deres projekter, men snarere et stemningsbillede som repræsenterer filmmagernes forløsning af den usædvanlige mulighed. Filmen har altså taget udgangspunkt som alle de øvrige projekter, ingen forpligtelser eller resultatkontrakter, men ren og skær opdagelse i naturens, videnskabens og kunstens verden.